Een van onze klanten verhuurt een pand aan een grote bouwmarkt keten. Deze klant kreeg een brief van die keten waarin de duurzaamheid van deze winkel tegen het licht gehouden werd. De winkel is keurig bij de tijd, het pand wordt goed onderhouden en staat er netjes bij.
Toch kwam de vraag van de franchise organisatie. Dat lijkt vreemd, maar is het eigenlijk niet. Grote organisaties worden verplicht om in 2026 te rapporteren over hun duurzaamheid. Om daar in 2026 aan te kunnen voldoen moet nu al gestart worden. Bovendien mogen deze grote ondernemingen de eisen ook verleggen in de keten waarin zij actief zijn. Oftewel: grote spelers gaan duurzaamheidseisen stellen aan hun toeleveranciers. Zodoende ontvangt een pandeigenaar van een keurig pand toch een brief van over verduurzaming.
We zien een beweging in de markt waarin duurzaam vastgoed en duurzaam ondernemen steeds meer van belang wordt. Het voorbeeld van de deze bouwmarktketen past bij de voorbeelden die we al gezien hebben bij Albert Hein, Nestle en Unilever.
Houd dus als ondernemer rekening met de belangen van je afnemer. Zo blijf je relevant in de markt. Afnemers gaan meer van ondernemers vragen, alleen prijs en kwaliteit is niet meer voldoende. Duurzaamheid (ook van je vastgoed) wordt van belang om business in de toekomst te behouden.